Pozycjonowanie zdjęć w Google Images

Pozycjonowanie zdjęć w google images

Grafika mieszcząca się na stronie www niewątpliwie przyciąga uwagę użytkowników. Fotografie i obrazy podnoszą walory estetyczne oraz ubarwiają treści, które przeważnie są bogate w informacje, a co za tym idzie – długie. Grafika przyciąga także ruch z wyszukiwarki.

Obrazy i zdjęcia powinny być zoptymalizowane pod SEO, aby w pełni spełniały swoje funkcje. Dzięki pozycjonowaniu stron internetowych można pozyskać wielu użytkowników, którzy przejdą na naszą witrynę z wyszukiwarki, a dzięki temu zapoznają się z aktualną ofertą oraz z niej skorzystają.


Czym jest pozycjonowanie grafiki?

Pozycjonowanie grafiki jest więc optymalizacją obrazów i zdjęć znajdujących się na stronach internetowych, dokonywaną w celach marketingowych. Pozycjonowanie zdjęć wcale nie wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy, a zastosowanie takiej optymalizacji zdjęć pozwoli danej stronie internetowej szybciej się załadować. Chodzi tutaj o to, aby konkretne obrazy znalazły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w Google Images. Jeżeli Twoja strona jest wzbogacona o wiele zdjęć możesz zyskać na niej dodatkowy ruch poprzez właściwie przeprowadzoną optymalizację tych fotografii.

Od ponad 4 lat w kontekście pozycjonowania, tak jak frazy czy słowa kluczowe, brane pod uwagę są zdjęcia i grafiki, które znajdują się w Internecie. Fotografie mocno wpływają na pozycję danej strony w wyszukiwarce.


Co to jest Google Images?

Google Images, czyli inaczej Grafika Google, jest to wyszukiwarka internetowa uruchomiona w 2001 roku. Dzięki niej użytkownicy mogą przeszukiwać pliki graficzne, które znajdują się na stronach internetowych. Specjalny Googlebot odnajduje zdjęcia i obrazy oraz kategoryzuje je pod specyficzne słowa, po czym wysyła miniaturki zdjęć na serwery Google. Stamtąd są one wyświetlane jako wyniki wyszukiwania, razem z linkami do pełnych wersji tych zdjęć i stron www, na których grafiki zostały znalezione.


Pozycje obrazów w grafice google

Co wpływa na pozycje obrazów w Grafice Google?

Na podstawie różnych testów wykonanych przy optymalizacji grafik można stwierdzić, że na pozycjonowanie zdjęć ma wpływ wiele elementów. Są to:

PARAMETR ALT – jest to alternatywny tekst, który wyświetla się zamiast obrazka w przypadku problemu z jego wczytaniem przez przeglądarkę. Niektóre przeglądarki, chociażby te przystosowane dla osób niewidomych czy niedowidzących, zamiast obrazków odczytują taki parametr ALT. Opis ten musi być więc unikalny oraz powinien informować o zawartości obrazka.

LINKI DO GRAFIKI – użytkownicy oraz roboty Google powinny łatwo się do nich dostać. Jeśli grafika zostanie umieszczona tylko na jednej podstronie i tylko z niej będzie można ją otworzyć, wówczas dla robotów będzie to informacja mówiąca o tym, że takie zdjęcie nie jest istotne. Jeżeli link do grafiki będzie pojawiał się jednak na wielu podstronach serwisu, będzie to doskonały sygnał dla algorytmów Google, że taka grafika ma dużą wartość i że jest ceniona przez autora strony.

ATRYBUT TITLE – jest to tytuł zdjęcia, który pokazuje się w chmurce po najechaniu na nie kursorem myszy. Parametr ten stanowi rozszerzenie treści umieszczanej w alternatywnym opisie ALT. Nie powinien być on powieleniem tekstu umieszczonego jako ten opis. Warto zadbać o to, aby tytuł był unikalny oraz zgodny z treścią grafiki, a jego długość powinna ograniczać się do kilkunastu słów.

TREŚĆ OTACZAJĄCA GRAFIKĘ – tekst znajdujący się dookoła fotografii powinien być powiązany z jej treścią oraz ze słowami kluczowymi, które mają wpływ na ranking w wyszukiwarce. Optymalizacja opisu powinna obejmować treść, nagłówki i pogrubienia. Również podpis pod zdjęciem jest ważny. Powinien on zwięźle, ale dokładnie opisywać grafikę.

MIEJSCE FOTOGRAFII – po wykonaniu optymalizacji treści otaczającej grafikę należy umiejscowić grafikę znajdującą się na stronie tak, aby była widoczna blisko słów kluczowych znajdujących się w treści w treści czy w nagłówku.

FORMAT ZDJĘCIA – większość obrazów znajdujących się w Internecie jest zapisana w formacie JPG oraz PNG, które cechuje dobra kompresja, przez co takie grafiki szybko się wczytują. JPG to format stratny. Oznacza to, że i im większą kompresję ustawimy, tym gorsza będzie docelowa jakość zdjęcia. Stosując PNG nie ponosi się wielkich strat, jednak zdjęcia zapisane w tym formacie zajmują większą ilość miejsca na serwerze. Większość stron www wykorzystuje więc format JPG do zapisu grafik, a PNG służy im w przypadku kwestii związanych z diagramami, wykresami, ilustracjami czy logami.

NAZWA PLIKU ZE ZDJĘCIEM – przed wgraniem grafiki na stronę firmy czy sklepu warto zoptymalizować jej nazwę, która powinna być związana z zawartością grafiki oraz ze słowami kluczowymi, na które ma ona rankingować. Nazwa nie powinna być zbyt długa i nie powinna zawierać polskich znaków i odstępów między słowami, czyli spacji i tabulacji.

LOKALIZACJA NA SERWERZE – struktura katalogów na serwerze, w których znajdują się pozycjonowane przez nas grafiki ma znaczenie w poprawianiu ich pozycji w wynikach wyszukiwania w Google Images. Struktura ta powinna sugerować tematykę grafik. Katalogi, w których umieszczamy obrazy powinny więc mieć w swojej nazwie kluczowe słowa. Nazwa folderu nie powinna być jednak długa – powinna składać się z jednego lub dwóch słów.

ILOŚĆ FOTOGRAFII NA STRONIE – jeśli chcemy wypromować jedno zdjęcie, to nie powinniśmy umieszczać wielu grafik na konkretnej podstronie. Mniej fotografii oznacza wyższą rangę i tematyczne powiązanie danego obrazka, co skutkuje osiąganiem wyższych pozycji w wyszukiwarce Google Images.

ŚWIEŻOŚĆ GRAFIKI – wpływa ona na pozycję w wynikach wyszukiwania w images.google.pl. Lepszym rozwiązaniem jest więc umieszczenie nowego zdjęcia na stronie, nie wykorzystanego wcześniej na żadnej podstronie, niż skorzystanie z grafiki wcześniej wgranej na serwer. Użytkownicy wolą oglądać obrazy, które ich zaskakują, a nie cały czas te same.

ROZMIAR I WAGA ZDJĘCIA – Google Images wyświetla obrazki o najwyższej jakości. Pozycjonowane zdjęcia muszą więc posiadać wysoką rozdzielczość. Duży rozmiar wiąże się z dużą wagą pliku, czyli ilością miejsca zajmowaną przez ten plik na serwerze. Obrazki o wyższych rozdzielczościach czy formatach, bez kompresji, potrafią zajmować kilkanaście lub kilkadziesiąt bajtów, a wczytanie ich może zająć nawet kilka sekund. Internauci nie są cierpliwi i jeśli mają czekać na wczytanie obrazów, to mogą zniechęcić się korzystania z danej strony. Warto więc postarać się, aby plik ładował się szybko, nawet przy nie najlepszym łączu.

Dostosowanie się do powyższych uwag może jednak nie przynieść żadnych efektów, jeśli grafiki nie zostaną zaindeksowane. Po skończonej optymalizacji należy zadbać o to, aby znalazły się one w wyszukiwarce Google Grafika.

Efekty działania optymalizacji grafiki na stronie


Kiedy warto wykonać działania optymalizacyjne grafiki?

Pozycjonowanie obrazów jest ważne w wielu branżach związanych z fotografią czy grafiką. Z tej funkcjonalności skorzystać może jednak każda osoba. Należy mieć na uwadze, że pozycjonowana strona jest przeznaczona głównie dla użytkowników oraz dla klientów, a nie tylko dla robotów wyszukiwarek. Przedstawione na niej fotografie, oprócz wysokiej jakości i dostosowania pod słowa kluczowe, powinny być też spójne z treścią przedstawioną na danej podstronie, aby wzbogacać serwis i być świetnym dodatkiem wizualnym.

Pozycjonowanie zdjęć szczególnie przydaje się w branżach, w których sama fotografia ma wysokie znaczenie i jej jakość przyciąga klientów. Są to:

MODA – prowadząc bloga dotyczącego nowych trendów niezaprzeczalnie należy używać grafik, które zachęcą czytelników do śledzenia nowych wpisów. Również prowadząc sklepy internetowe z odzieżą powinno się jak najlepiej reklamować swój asortyment, wykorzystując do tego celu wysokojakościowe i ciekawe fotografie, w pełni oddając prawdziwy look i szyk konkretnych ubrań.

ARCHITEKTURA WNĘTRZ – w tej branży ważne są efekty wizualne. Jeśli coś nie spodoba się klientom, to najpewniej z tego nie skorzystają. Wnętrze może być zaprojektowanie przejrzyście i funkcjonalnie, jednak to wykończenie i dodatki liczą się najbardziej, gdy oglądamy zdjęcia w Internecie. Grafiki przedstawiające zaprojektowane wnętrza muszą być więc precyzyjnie przygotowane.

BIŻUTERIA – chcą dokonać zakupu biżuterii przez Internet często wpisujemy wybraną frazę w wyszukiwarkę obrazów, aby przyjrzeć się wynikom, które nam się wyświetlą. Im szybciej dostrzegniemy dany produkt, tym większe występuje prawdopodobieństwo, że spodoba nam się tak mocno, że nie będziemy mogli oderwać od niego wzroku.

MEBLE – w branży meblarskiej jest podobnie, jak w przypadku biżuterii. Chcąc sprzedać dany produkt musimy mieć jego profesjonalne zdjęcie, które zachęci internautów do kupna. Ci z kolei chętniej przyjrzą się popularnym zestawom meblowym, wyświetlającym się wysoko, niż tym, do których dotrzeć jest najciężej.

TURYSTYKA – osoby zainteresowane spędzeniem wolnego czasu w wybranym przez siebie miejscu będą szukały hotelu czy ciekawych atrakcji turystycznych w grafice, aby zobrazować sobie to, czego mogą się spodziewać po przedostaniu się do upragnionej lokalizacji. Dzięki temu zwrócą uwagę na przyciągające ich wzrok fotografie.

GASTRONOMIA – użytkownicy szukając konkretnych przepisów czy potraw chętnie zaglądają do grafiki, aby zobaczyć, jak wygląda gotowe danie. Dzięki temu mogą przedostać się na Twoją stronę www, poprzez odnośniki w grafice. Pamiętaj, że ważnym czynnikiem wpływającym na kliknięcia internautów jest ładnie prezentująca się i wyróżniająca się na tle innych zdjęć grafika.

Niekiedy optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć nie przekładają się na zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Dzieje się tak w przypadku grafik związanych z mało popularnymi tematami. W takich przypadkach dostosować wybrane przez siebie pliki graficzne do wymagań wyszukiwarek i rozbudować treści na serwisie.


Niewielki, ale bardzo opłacalny wysiłek z pozycjonowanie grafik ze strony

Pozycjonowanie grafik to sposób na dodatkowe zwiększenie ruchu na stronie. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk optymalizowania obrazów pod względem wielkości i ilości na stronie. Dzięki temu nasza strona nie będzie się długo ładowała oraz będzie posiadała dobry indeks w wyszukiwarce.

Niektórzy właściciele stron www bagatelizują optymalizowanie grafiki na swoich witrynach, co nie sprzyja wzmocnieniu pozycji ich stron internetowych. Warto zastosować pozycjonowanie grafiki w praktyce. Nie wymaga to posiadania specjalistycznej wiedzy czy umiejętności, a może przynieść wiele dobrego. Wystarczy, że zaopatrzymy grafiki w nazwy zawierające ALT i słowa kluczowe oraz nadamy im odpowiedni rozmiar. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze można poprosić o radę specjalistę od SEO, a dzięki temu Twoje zdjęcia pojawią się w wyszukiwarce grafiki Google, przez co zdobędziesz nowe grono klientów.

Komentarze

  • Użytkownik Zofia Kaczmarek

    Zofia Kaczmarek

    Prowadząc bloga wrzucam na niego mnóstwo zdjęć, czasami nawet kilkanaście dziennie. Dzięki temu wpisowi dowiedziałam się jak istotne może być pozycjonowanie grafiki!

  • Użytkownik hubert Karpiński

    Hubert Karpiński

    Nigdy nie sądziłem, że grafika wpływa na pozycjonowanie. Po przeczytnaiu tego artykułu już wiem, że byłem w dużym błędzie. Świetny wpis!

Napisz komentarz